reklama

Ako sa stal z evolucionistu kreacionista

Evolúcia aj kreacionizmus. Ani jedna z týchto "ideológií" by sa asi nemala nazývať vedeckou teóriou. Obidve je zrejme správnejšie chápať na úrovni istých hypotéz o pôvode života, prípadne sveta. Dávnejšie človek, ktorý sa prikláňal na 90% k evolúcii, dnes na 90% stúpenec kreacionizmu. Čo spôsobilo túto zmenu?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (128)
Obrázok blogu

Moju zmenu pohľadu na obe tieto, budem ich nazývať "hypotézy" spôsobilo viacero faktorov. Pôvodne ako zástanca evolúcie sa mi zdalo logickejšie a samozrejmejšie fungovanie života na našej planéte podľa istých zákonov, ktoré umožňujú zmeny od primitívnejšieho počiaku. Zo začiatku ako veriaci človek som mal pár krát s mojimi postojmi problém aj so svojim okolím, ktoré niekedy vehementne odmietalo evolúciu. Neskôr moju vieru v evolúciu podoprelo aj vyhlásenie Jána Pavla II., ktorý vo svojom prejave k Pontifikálnej akadémii vied 22.10.1996 prehlásil, že Darwinova teória evolúcie života prírodným výberom je viac ako hypotéza, a že katolícka cirkev ju akceptuje. Zaujímavé bolo tiež vyhlásenie Medzinárodnej teologickej komisie Vatikánu, že „Teória veľkého tresku a evolučná teória neprotirečia katolíckej náuke o stvorení.”

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes je môj pohľad na vec, ale značne odlišný. Ani vyhlásenie Jána Pavla prikláňajúce sa istým spôsobom na stranu evolúcie aj napriek tomu, že som katolík, nemusí byť pre mňa smerodajné v tejto otázke, pretože to nie je oficiálne učenie katolíckej cirkvi v otázke morálky alebo viery, čiže sa naň nevzťahuje ani pápežova neomylnosť.

Na moju zmenu malo vplyv niekoľko článkov a pár kníh, ktoré sa zmieňovali o tejto téme z pohľadu kreacionizmu. Súčasne som čítal články podporujúce evolúciu, ale stále sa mi vynáralo viac a viac pochybností o evolúcii najmä z dôvodu, že zatiaľ som sa nestretol s ani jedným uspokojivým dôkazom tejto hypotézy. Po čase som začal viac veriť v kreacionistickú hypotézu, ktorú by som nazval serióznejšou, pretože sa nesnaží s výnimkou niekoľkých stúpencov vyhlasovať za fakty veci, pre ktoré nie sú dôkazy. Kreacionisti sa mi zdajú ako ľudia, ktorí sa neboja priznať, že ani na najzákladnejšie otázky nemá ľudstvo odpoveď. Evolucionisti naproti tomu predkladajú ľuďom za fakt niečo, čo sa zatiaľ javí viac ako klamstvo, minimálne vtedy keď sa to snažia nazývať vedeckou teóriou a snažia sa tak zaplátať obrovské diery v súčasnej vede. Mnohí kreacionisti majú zase sklon viacmenej doslovne chápať knihu Genesis ako záznam priebehu stvorenia. Netvrdím, že za istých okolností to nemusí byť pravda a že mnoho vecí, ktoré sa nám možno zdajú neuveriteľné a odporujúce dnešným poznatkom môžu byť celkom pravdivé, (ktoré sú v knihe Genesis) už len z toho dôvodu, že aj viaceré iné teórie práve odporujúce doslovnému chápaniu knihy Genesis boli a sú na úrovni hypotézy. Minimálne si myslím, že by sa presvedčenie niektorých kreacionistov nemalo predkladať ako teória aspoň zatiaľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najväčší problém som mal a do istej miery aj mám pri poznatkoch o fungovaní vírusov a baktérií, pretože práve s nimi sa evolucionisti oháňajú ako s "dôkazom" evolúcie. Môžem uviesť napríklad práve včerajší dokumentárny film na Dvojke týkajúci sa práve evolúcie rozoberal okrem iného problematiku bektérií spôsobujúcich TBC. V samotnom tomto filme uviedli, že po podávaní antibiotík došlo v určitých prípadoch k selekcii baktérií a určitá skupina z nich prežila. Nazvali to vytváraním rezistencie baktérií. Nie som biológ, ale zdalo sa mi to ako podvod, ktorý ma viac utvrdil v mojom príklone na stranu kreacionizmu. Možno to nechápem celkom správne, ale ak po podaní antibiotík niektoré baktérie už v minulosti dokázali prežiť neznamená to, že sa u nich vytvorila rezistencia, ale že už takúto rezistenciu mali a tým, že tie slabé zahynuli došlo k selekcii, ktorej následkom je, že sa rozmnožujú práve tie baktérie TBC, ktoré sú silnejšie. Podobne to môže byť s akýmkoľvek iným živočíšnym druhom. V každom druhu sú určité druhové odlišnosti a tak to môže byť aj v prípade týchto baktérií. Napríklad aj u človeka farba pleti spôsobuje určitú rezistenciu (pred slnečným žiarením), mohli by sme povedať, že niektorí jedinci majú rezistenciu na niektoré choroby a podobne. Určite biológovia by vedeli uviesť nespočetné množstvo príkladov rezistencie, o ktorej sa nedá ale povedať, že je výsledkom evolúcie, ale skôr je to výsledkom rôznorodosti, ktorá sa prejavuje na úrovni druhu, čo nie je žiadny dôkaz evolúcie. Podobne to bolo aj v prípade Darwinových piniek z rôznymi zobáčikmi, čo bola druhová rôznorodosť a nie žiadny dôkaz evolúcie. Pinki s určitým zobáčikom by za istých kritických okolností mohli prežiť skôr ako iné. A vymieranie viacerých druhov už aj v dávnej minulosti je výsledkom selekcie, po ktorej do dnešných čias prežili len tí najschopnejší, ale nikdy sa nepretvoril jeden druh na iný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V spomínanom dokumente boli ukazované tiež mravce, ktoré si pestujú istú hubu, na ktorej vzniká pleseň, ktorá by hubu mohla zlikvidovať. Lenže tieto mravce už dávno používajú antibiotiká na ničenie ich škodcu a ten sa stále nedokáže brániť, pretože antibiotiká, ktoré používajú sú dostatočne silné. A zvyšok čo bolo povedané v súvislosti s týmito mravcami bolo skôr ako domýšľanie, aby sa to dalo ako tak vpasovať do hypotézy evolúcie, čo sa mi ale vôbec nezdalo vedecké. Takže dokumentárny film, ktorý ma mal možno utvrdiť v presvedčení o pravdivosti evolúcie ma utvrdil o opaku.

Spomenul by som ešte aspoň najväčší problém, ktorý majú evolucionisti s tým, že sa im zatiaľ nepodarilo nájsť ani archeologický dôkaz podporujúci evolúciu. Pretože sú nálezy napríklad určitých skupín živočíchov, ale nie sú nálezy ich medzistupňov. Existujú len akési evolučné skoky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre tých, ktorých zaujíma otázka nielen evolúcie a vzniku života, ktorá spolu s teóriou Big Bangu sú ďalšími kritickými, skôr hypotézami, doporučujem tento dokumentárny film. U nás je to niečo menej obvyklé, pretože zatiaľ sa u nás s myšlienkami kreacionistov nie je možné stretnúť ani v porovnateľnom množstve v porovnaní so stúpencami evolúcie. Čo sa týka prípadnej diskusie rád prijmem korekcie a nové upresňujúce pohľady na túto tému, ale vopred doporučujem zhliadnuť spomínaný film, ktorý má síce z môjho pohľadu určité nedostatky, ale vcelku vystihuje a zhrňuje k čomu sa dnes prikláňam a čo spôsobilo už aj pred tým môj odklon od evolúcie a zvýšenie pochybností o nej samotnej.

Igor Barták

Igor Barták

Bloger 
  • Počet článkov:  27
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Taký jasný sociálny prípad... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáHistória&vedaDuchovnoPolitikaSpoločnosťSúkromnéKultúra&etika

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu